Author Archives: Jessica

Lovsång till en artonåring

Min syster på en piedestal.

I dag fyller min lillasyster 18 år, det känns stort. Även fast jag har sett henne som vuxen ett tag nu, så är det ju nu hon övergår till att beskrivas som “kvinnan” i stället för “flickan” i nyheterna. Vi fyra syskon är ganska nära varandra, så det känns ibland som att jag ska veta precis vad de andra tre tänker, tycker och menar. Därför är det så spännande att se hur lillasyster är en så annorlunda och intressant person som inte alls tänker som jag i alla lägen. Det är alltid jättekul att umgås med henne, inte bara för att hon är väldigt rolig och smart, utan också för att hon har en social förmåga som jag verkligen beundrar.

Det finns ingen som kan leva sig in i hur andra människor känner som Julia gör, hon har alltid varit extremt känslig för stämningar och har en förmåga att sätta sig in i situationer och känna med, trösta och finnas där. Hon har fantastiska stora blå ögon som sympatitåras när man känner sig det minsta ledsen och hennes Julia-antenner anar något.

Det kan tyckas att en stor empatisk förmåga kanske inte går att kombinera med tuffhet, men hon är både orädd och säker på sitt eget värde. Hon är en av få artonåringar som går på jobbintervju och får intervjuarna imponerade av att hon har så bra koll på vem hon är och vad hon kan.

I går nickade hon in ett mål för damlaget, i morgon blir det andra utmaningar som hon inte vet något om. Halv elva i morgon, Julia, var beredd. Och ta emot stora pussar och kramar och ett stort grattis på födelsedagen!

Fotofri dag

I dag åkte vi på motorvägen till Norrtull, och blev omkörda av en karavan av polismotorcyklar, säpobilar, polisbilar och limousiner. Då vill man förstås veta vad som var grejen, (jag blev så förvånad att jag inte ens hade nyhetsnäsa nog att ta ett kort), men jag hittar ingen information någonstans. Va?! Jag är beroende av att det finns information som jag vill ha exakt när jag vill ha den! Jag kräver det!

En annan grej jag inte hittar på nätet: DN skrev i går om riksdagens öppnande, och om centerpartisten Fredrick Federley. Han hade dagen till ära iklätt sig folkdräkt, och DN skriver om det på det här sättet:

– Jag vill visa att man faktiskt kan gå i folkdräkt fast man tillhör Stureplanscentern. Det är ett sätt att visa respekt för människorna där man kommer ifrån, sade han iklädd Forsadräkt från Hälsingland som han inte alls kommer ifrån.

Jag tycker bara det var jätteroligt, och önskar att jag hade fått en bild på den här självutnämnda stureplanskillen som solidariskt joinat knätofsgänget och bara får skit i DN. Heja Fredrick med ck!

Rakt upp i luften ba!

Kontakt med övriga världen, eller yttre rymden?

Det är en skitsmart idé att kunna ringa upp ett nummer och klicka på en länk och se en presentation samtidigt som man hör den och kan ställa frågor. Det känns lite OS att samlas tillsammans med andra i samma position världen över, för att hjälpa varandra och utbyta erfarenheter. Då är det roligt att jobba. Det är inte roligt att jobba om man inte vill lyssna på det där, men är för artig för att lämna mötet mitt i.

Jag gillar verkligen när man tar en paus från jobbet och pratar om något helt annat än just jobbet. I dag funderade vi bland annat över om man teoretiskt skulle spara tid på att åka rakt upp i rymden och vänta på att jorden skulle snurra dit man skulle, eller om det skulle gå lika snabbt att flyga. Vi kom nog fram till att flygning än så länge fungerar rätt bra.

Snart 30+


I dag träffade jag en barndomskompis (tack, Facebook), och det fascinerar mig alltid när jag upptäcker att andras liv faktiskt också går vidare, trots att jag inte träffar dem. Det är häftigt att de har yrken som vuxna människor har. Coolt.

Så gick en dag i vårt liv…

Tjall på linjen.

I dag var det trubbel både på väg till jobbet och hem. Connex informerade ivrigt om signalfel, förseningar och trafikstopp, men alla vi som står där vet ju vad som gäller. En Connex-minut hör till ett annat måttsystem än det som brukas av övriga mänskligheten, och när den sista minuten ebbar ut är det nästan i slow motion man ser displayen slå över till SL-stjärnorna, och hur folk vänder sina ansikten mot grottans tak och vrålar inombords “why?!”

Knutna nävar, förvridna ansikten, och på en given signal kommer hälften av perrongens mobiler upp: “hej…jag kommer lite sent, men jag är på väg…”. Det stör mig lite att man inte ska få komma lite sent nu för tiden. Folk ringer ju om de bara är fem minuter försenade, det är så tråkigt. Visst kan det vara bra att veta om den man ska möta är mer än en kvart försenad, men jag gillar att bestämma en tid och sedan mötas där och då, utan att behöva höras tre gånger innan dess för att bekräfta.

I morgon ska jag inte glömma min bok, men det är så svårt att komma igång med en ny när man just har avslutat en. Boktips, tack!