“Vet du, det är konstigt, men jag går aldrig vilse här!” utropade jag glatt till min man utanför svärfars radhus i Joensuu. “Jag kommer alltid tillbaka dit jag startade, det är liksom något jag känner på mig” (jag kände mig tydligen manad att fläska på med att jag skulle ha något slags intuition också – jag som aldrig hittar utan skyltar och karta). En timme senare ringer samma intuitiva geni men med lite mer skamsen ton. Svärfars första fråga efter hejet: “oletko eksynyt?” (är du vilse?) kom lite för snabbt och sved i stoltheten, men hur i all världen skulle jag annars fått se den här vackra viken av ån Joensuu, va? Va?!
Author Archives: Jessica
Nästan som på tivoli
Film är bäst i hytten
Om det inte känns lockande med hysteriska bollkastande barn och föräldrar som inte har vett att varken ta av sig skorna (varför ska barnen ta av sig om de vuxna ändå går omkring och smutsar ner?) eller säga till sina kära kottar när de hoppar på mina kära kottar, då kan man i stället sätta på en film uppe i hytten. Film är bäst när barnen tittar, som man brukar säga.

