Author Archives: Jessica

The comeback

Konstapel Hannes, till er tjänst.

Äntligen hamnade vi på Polismuseet, som Hannes har pratat om så länge. Det är inte alltid det man tror ska intressera som faktiskt gör det, det tänker jag ofta på när jag tar barnen någonstans. I dag var det inte lika oväntat, det var förstås mest spännande med polisbilen. Och att klä sig som en polis (även om de två uniformer i barnstorlek som fanns monopoliserades av samma två pojkar under hela tiden vi var där…vid såna tillfällen undrar jag verkligen hur deras föräldrar tänker). Själv provade jag uniformen i ungefär en halv minut, men det räckte nog för att ingjuta lite pondus och självsäkerhet, vilket skulle visa sig i tunnelbanan några timmar senare.

Ni vet när man råkar på en idiot som säger något och fem minuter senare kommer man på att det skulle jag ha sagt!”, men då är det försent? Check this out:
När vi skulle ner i rulltrappan till tåget, sprang Hannes på sitt femåriga sätt några steg före, och råkade komma på samtidigt som en man i rock (låt oss kalla honom Herr Pajas). Jag kom på rulltrappan ett par steg efter och pajasen vände sig om till mig, pekade med hela busskortet och fräste: “håll reda på ungen, annars kan nån ta dig för vårdslöst förfarande!” I normala fall skulle jag bara ha skrattat honom rakt i ansiktet eller kanske ignorerat idioten fullständigt, men nu blev min lilla guldklimp till son (som alltid är så duktig och håller till höger i rulltrappan och sen väntar längst ner) inblandad. Därför replikerade jag i stället: “håll reda på när din mun är öppen, annars kan nån ta dig för det dumhuvud du är!”. Bam-bada-bing, fan vad bra! Det var nästan så att jag sträckte två knutna nävar upp i luften i en segergest (men då hade jag ju tappat vagnen med min andra björnunge nerför rulltrappan, och det hade förtagit mitt fyndiga försvarstal något).

“Håll reda på när din mun är öppen”…fan vad bra. 😉

Bland tomtar och troll

“Tomtar å troll fånte plats i renhär skogen!”

Jag visste nog att jag kunde en hel del citat från den här filmen, men att jag skulle kunna recitera varenda replik från den var trots allt en överraskning. Särskilt för R, som trott att mina utantillkunskaper sträcker sig till mästerverk som Life of Brian.

Mysigt med mitt-i-veckan-bio, Hannes hade ordnat med nummer på soffkuddarna och allt, jag satt på plats 1002!

Vällingproffset

Exakt 200 ml. Skynda nu tillbaka till sängen.

Jag är inte känd för mitt fantastiska ögonmått, det är hopplöst när jag ska försöka uppskatta avstånd till exempel. Men jag kan hälla upp 200 ml vatten i en vällingflaska utan att titta. Det kanske blir så när man har gjort uppskattningsvis tvåtusen vällingflaskor de senaste fem åren?

Jag som undviker att trampa i sånt till och med

Tröttsamt.

Jag är så himla trött på alla föräldrasajter. Konstig kommentar från en som driver en egen mapa-sajt kanske, men jag försvarar mig med att min fokuserar på möten i forumet. Allt blir bara för mycket. Det är krystgåvor som ska ges, kändisfödslar att hålla reda på, nya orosmoment att anamma och skräckförlossningar att läsas om. När får vi nog? Jag har redan fått det.

Eller så är det att jag är så fruktansvärt trött i dag, mest beroende på flera barnvakna nätter i rad, men också på grund av en ytterst obehaglig dröm om terrordåd som jag hade i natt. Ungefär från tvåtiden i dag tappade jag mitt tålamod, och hittade det inte igen, fast jag letade bakom soffkuddarna där det mesta brukar finnas. Tröskeln blir låg när man bara vill sova. Plötsligt fick barnen för sig att de skulle springa fram och slicka på mina jeans (?!) medan jag lagade mat. Jag kan säga att det inte var mitt stoltaste mammaögonblick när jag efter flera halvhjärtade tillsägelser ropade i en onaturligt hög oktav: “men sluta, jag kan ju ha suttit i hundbajs!”. Fast sen började vi skratta allihopa. Varför har mamma suttit i hundbajs?!

Precis som Austin Powers förlorade jag också min förmåga till inre monolog när jag under middagen råkade undslippa mig “jag skulle bara vilja att ni sov just nu”.

Nu är Hitta Nemo på teve, och jag hittade just tålamodet igen. Puh. Jag behöver det sen, när filmen är slut.