Spännande och vackra Northumberland

I dag var en jättebra klassisk roadtrip-dag! Kvällens B&B var bokat bara ungefär två timmar från gårdagens, så på morgonen tog vi sikte mot Berwick-upon-Tweed på östkusten. Tanken var att bada där i havet, men när temperaturen sjönk tio grader under natten så skrotade vi den planen.

Här går gränsen mellan Skottland och England.

Berwick visade sig vara en jättemysig stad, full med små trevliga caféer och historia. Som den nordligaste staden i England, har den varit med om en hel del slag.

De tre broarna är ett kännetecken för staden – den första från 1600-talet, mittenbron från 1928, och den vackra viadukten längst bort är för tåg och från 1800-talet.

Jag brukar skicka upp en scout först, för att kolla om det är värt att gå upp för trappan. Den här var värd.

Efter lite fika så åkte vi vidare en liten bit, och gjorde en avstickare ut till Holy Island, eller Lindisfarne som det också kallas.

Ön går bara att nå vid ebb, så det är viktigt att kolla tide table innan man ger sig ut.

Vi kom precis i rätt tidpunkt (flyt igen!) och väntade i tio minuter innan vi körde över. Det kändes spännande och lite farligt. 🙂

På vägen ut – vattnet är precis bredvid vägen. På väg tillbaka var det sandstrand på båda sidor, med en massa krabbspår.

Ön var centrum för kristnandet av norra England på 600-talet, det var en tydligen mycket övertygande munk som frälste sin kvot på bara 29 år härifrån. På ön finns en slottsruin från den tiden, men det är under renovering till 2018, så vi tittade på klostret från 1100-talet i stället.

Gotlandskänsla på Lindisfarne.

Slutet på stigen bakom klostret.

Vi köpte kaffe, te och världens godaste och största jordgubbar för att stödja ö-businessen.

Nästa stopp blev i Alnwick, som har ett så coolt medeltidsslott att det figurerat som Hogwarts vid något tillfälle. I Alnwick fanns det en bubblare i form av hela förstaklass-loungen från Titanics systerskepp Olympic inhyst i ett hotell.

Alnwick Castle.

Det bästa möjliga slutet på dagen: vårt B&B i den lilla byn Snitte, Silverdale Farm House, som är lika fint som det ser ut på bilderna. Höns, gäss och vackra landskap. Nu regnar det utanför vårt vindsrum och är sååå mysigt!

Vi åt middag i grannbyn Thropton med världens utsikt.

Jag fick en massiv kycklingsallad.